Lähiverkon osat
1. Kaapelointi
(+liittimet ja tarvikkeet)
·
Koaksiaalikaapeli
(antennijohto); ohut ja paksu
·
Parikaapeli
(puhelinkaapeli); suojattu ja suojaamaton
·
Valokaapeli;
monimuoto ja yksimuoto
·
Langaton;
radioaallot ja infrapuna
2. Palvelin
·
Tarjoaa
resursseja
·
Pienissä
verkoissa ei tarvita (vertaisverkot)
3. Työasema
4. Verkkosovitin
·
Kortti
+ ohjaimet
5. Ohjelmisto
·
Verkkokäyttöjärjestelmä
(NOS)
6. Aktiivilaitteet
·
Toistin
(repeater) ja keskitin (hub)
·
Kytkin
(switch)
·
Silta
(bridge)
·
Reititin
(router)
·
Yhdyskäytävä
(gateway)
·
Palomuuri
(firewall)
·
Välityspalvelin
(proxy)
Verkkojen yhdistäminen
Reititin (englanniksi
router) on laite, joka yhdistää kaksi
verkkoa toisiinsa. Toisin sanoen reititin on tietokone, joka tarjoaa
reitittämispalvelua, esimerkiksi lähiverkosta alueverkkoon (LAN-WAN). Se
välittää viestit oikeaan osoitteeseen verkkojen välillä: reititin tietää
konfiguraationsa perusteella minkä verkon puolelta tietty osoite löytyy, ja
välittää viestin ”oikealle puolelle”. Silta toimii kuten reititin, mutta
laiteosoitteiden tasolla.
Toistin eli hubi (englanniksi hub)
Toistin välittää
viestin usealle koneelle, eli se siis ”toistaa” viestin yhdeltä monelle
vastaanottajalle. Se sopii esimerkiksi pienen kotiverkon rakentamiseen.
Kytkin
Kykin välittää
viestejä toistimen tapaan. Se tutkii viestiä ja välittää sen vain ”oikeaan
osoitteeseen”, ei kaikille kuten toistin. Kytkin soveltuu toistinta paremmin
isompien verkkojen kasaamiseen: esim. tietokoneluokka.
Verkkotyypit
Väylä
Tieto siirtyy samaa
siirtokanavaa pitkin, johon kaikki laitteet on kytketty. Teoriassa tieto välittyy
kaikille laitteille samanaikaisesti ja tieto kulkee väylässä kaikkiin suuntiin.
Väylä on teoriassa äärettömän pitkä, eli koneen lähettämään kehystä ei tarvitse
poistaa sieltä (fyysisesti hoidettu päätevastuksilla).
Rengas
Laitteet on kytketty toisiinsa
renkaaksi. Tieto kulkee jokaisen laitteen läpi samaan kiertosuuntaan
(myötäpäivään). Väyläverkossa on epädeterministinen ajoitus, kun taas
rengasverkossa on deterministinen ajoitus.
Tähti
Tähdessä laitteet
ovat yhteydessä toisiinsa yhteisen pisteen kautta. Se on yleisin topologia
nykyaikaisissa lähiverkoissa. Tähden keskipisteessä toimii verkon aktiivilaite,
kuten esim. keskitin, kytkin tai reititin.
Ethernet-verkon perusprotokolla
Kaikki koneet lähettävät
halutessaan tietoja, ja toistin toistaa ne (lähes) välittömästi muille. Kun
kaksi konetta lähettää tietoja samaan aikaan, törmäyksen jälkeen molemmat
odottavat satunnaisen ajan ja yrittävät uudelleen.
HTTP-protokolla
HTTP (HyperText
Transfer Protocol) -protokollaa käytetään WWW:n (World Wide Web:in)
tiedonsiirtoon. HTTP:ssä jokaisella dokumentilla tai muulla resurssilla on
yksiselitteinen osoite, URL (Universal Resource Locator). Protokollan
tyypillisiä käyttäjiä ovat verkkoselaimet.
Porttinumerot TCP/UDP
Tietyn tietokoneen
verkkoyhteys on jaettu useaan porttinumeroon. Jokainen porttinumero on ikään
kuin (looginen) väylä ulos tai sisään tietokoneesta verkon välityksellä.
Datapaketteihin on lisätty porttinumero, jonka avulla paketit osataan ohjata
oikealle sovellukselle. Kun verkkoa kuunteleva ohjelma odottelee saapuvaksi
tietyllä porttinumerolla saapuvia datapaketteja, sanotaan että ohjelma
kuuntelee tätä porttia.
Porttinumeroiden listaa ylläpitää IANA (Internet Assigned
Numbers Authority)
IANA.org:ssa on
luettelo porteista. Koska porttinumeroille on oletusarvot, avoimia palveluita
voidaan etsiä kokeilemalla niitä. Onko sitten palveluiden etsiminen esimerkiksi
Osuuspankin koneiden porteista rikollista? Tämä voitaisiin rinnastaa siihen,
että kolkuttelee kaupan eri ovia etsiäkseen avointa ovea. Esim. nmap-ohjelmalla
voi tehdä kyselyitä.
URL (Universal Resource Locator) -osoite
Streaming-protokollat
(RTSP, RTCP, RTP, …)
Verkon yli voidaan
välittää tietoa siirtämällä tiedostoja, tai siirtämällä tietovirtaa. Tämä
tietovirran siirtäminen soveltuu parhaiten nettiradion ja liikkuvan
(reaaliaikaisen) kuvan välittämiseen. Streaming-protokollan pitää ratkaista
seuraavat asiat:
- Toiminta ei saa häiriintyä verkon kapasiteetin hetkellisesti vaihdellessa
- Miten käyttäjä voi tallentaa tietovirran myöhempää katselua varten? (Joskus nimenomaan halutaan, että ei voi)
- Käyttäjien yhteydet ovat erilaisia. Miten erilaisilla nopeuksilla saadaan paras hyötysuhde kullekin?
- RTSP käyttää porttia 554
P2P-protokollat
P2P-protokollissa
jokainen kone voi olla sekä palvelin että palvelimen asiakas. Jokainen
P2P-ohjelmaa pyörittävä kone voi siis olla kaksisuuntaisessa verkkoyhteydessä
useaan muuhun P2P-koneeseen. P2P:n verkkotopologia voi olla täysin kytketty
verkko.
Yksi syy
P2P-ohjelmien kieltoon TTY:n verkossa on verkon käyttötapa: useat yhtaikaiset
yhteydet koneiden välillä kuormittavat verkkoa pahasti.
Tiedonsiirtotavat
Nykyiset tietokoneet käyttävät
lähes kaikkeen sisäiseen ja ulkoiseen liikenteeseen digitaalisignaaleja, joilla
on kaksi tilaa: päällä (ON), joka on ohjelmointilogiikassa TRUE, ja pois (OFF),
joka on ohjelmointilogiikassa FALSE. Etuna tässä on, että tarvittavien
mikropiirien ja ohjelmistojen suunnittelu on yksinkertaisempaa, kun taas
haittana on, että sähköisen signaalin siirto muuttumattomana pitkällä
siirtotiellä on hankalaa. Tämän vuoksi kaapelointijärjestelmiin liittyy useita
verkon kokoa ja siirtokapasiteettia rajoittavia sääntöjä.
Tietotekniikassa on
pääasiassa kaksi eri tiedonsiirto tapaa: rinnakkaissiirto ja sarjasiirto. Rinnakkaissiirtoa
käytetään etupäässä tiedonsiirtoon tietokoneen sisällä, ja sen välimatkat ovat
lyhyitä (korkeintaan muutamia metrejä). Rinnakkaissiirto on myös häiriöaltis. Sarjasiirtoa
käytetään pääasiassa tiedonsiirtoon tietokoneen ulkopuolella, ja käytetään
siten pidempiin matkoihin (jopa satoja metrejä pitkiin).
Tietokoneen sisäinen
tiedonsiirrossa tieto käsitellään tavuina (byte),
joka koostuu kahdeksasta bitistä. 1-bittiä vastaa yleensä +5 V jännite ja
0-bittiä 0 V jännite (tietokoneen sisällä).
Jokaista bittiä
varten on oma johtimensa.
Byte:
Eli yhden byten arvo
on välillä 0 – 256 (28).
Suorituskyvyn
lisäämiseksi nykyisissä tietokoneissa siirretään dataa 4 tai 8 tavun ryhmissä
(32 bit/64 bit). Tällöin tarvitaan 32/64 johdinta. Tiedon siirtäminen tällä
tavoin erillisten tietokoneiden välillä on jo taloudellisesti mahdotonta.
Lisäksi, sähköiset signaalit ovat luonteeltaan häiriöalttiita, eli mitä pidempi
matka, sitä suurempi todennäköisyys signaalin turmeltumisessa. Koska
tietokoneen sisäinen esitystapa soveltuu tiedonsiirtoon vain hyvin lyhyillä
etäisyyksillä, sisäinen esitystapa joudutaan muuttamaan pidemmillä
siirtomatkoilla sellaiseen muotoon, jotta sitä voidaan siirtää häiriöttä ja
järkevin kustannuksin. Lisäksi, PC:n sisäisessä tiedonsiirrossa käyttämät
siirtotaajuudet ovat niin suuria, että häiriötön tiedonsiirto koneesta ulos
näillä nopeuksilla on käytännössä mahdotonta. Rinnakkaismuotoinen data
siirretään sarjamuotoisena, eli bitit siirretään peräkkäin samaa johdinta
pitkin.
Kehyksen (frame)
yleiskuvaus
·
Alussa
olevalla tahdistuskuviolla ilmaistaan kehyksen alku (Ethernetissä vuorotteleva
1- ja 0-bitti).
·
Varmistussumman
FCS (Frame Check Sequence) tai CRC (Cyclical Redundancy Check) tarkoituksena
on havaita kehyksen mahdollinen muuttuminen tiedonsiirron aikana.
·
Verkoissa
olevat laitteet osaavat korjata pienet virheet varmistussumman perusteella
käyttämällä korjausalgoritmeja.
Lähteet
- · Tietoverkot kurssimateliaali, Esa Niiranen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti